Jag Är Ny

Vi vill hjälpa dig att känna dig hemma!

Du är så välkommen!

Är du intresserad av att komma till Husbykyrkan för första gången så är vi väldigt glada för det! Här nedan svarar vi på några vanliga frågor. Du kan alltid höra av dig till någon av våra pastorer, eller till info@husbykyrkan.com om du undrar något mer eller vill ha kontakt.

Vanliga frågor:

Vad händer på gudstjänsterna?

Söndagsgudstjänsten är det viktigaste vi gör som församling. Då möts vi över alla gränser (etniska, sociala, ålder) för att tillsammans sjunga, be och lyssna till Guds ord.

Under gudstjänsterna:

- lovsjunger vi tillsammans. Det är ett sätt att tacka Gud och prisa honom för vad Han har gjort för oss.

- samlar vi in en frivillig gåva till församlingens arbete.

- lyssnar vi till predikan. Den brukar följa församlingens tema för terminen och blir en möjlighet att få lyssna till Guds ord i Bibeln.

- det finns några olika bönestationer man kan gå till efter predikan; tända ett ljus för någon man vill be för, skriva ett böneämne och lägga i böneskålen som vi sedan ber för, samt förbön då någon ber för dig. Till förbönen kan du komma med vilket böneämne som helst: om du har ont någonstans, vill tacka för något, mår psykiskt dåligt, längtar efter mer av Gud etc. När du delat ditt böneämne kommer förebedjaren att fråga om den får lägga sin hand på din axel och därefter be med dig.

- vissa söndagar firar vi nattvard (se frågan "Vad är nattvard?")

Finns det tolkning till andra språk?

Vi erbjuder simultantolkning till engelska. Om du talar farsi så kan du få en översatt utskrift av predikan. Tolkning till arabiska, tigrinja och spanska kan erbjudas vissa söndagar.

Behöver man tro på Gud för att komma till kyrkan?

Du behöver inte tro på Gud för att komma till kyrkan. Alla är välkomna! Så om du är nyfiken på hur en gudstjänst går till eller på att lära dig mer om den kristna tron är du varmt välkommen!

Ska man vara finklädd?

Du behöver inte vara finklädd för att komma till kyrkan. Varje söndag kommer människor med olika klädstil till kyrkan. Vissa klär upp sig, andra kommer i samma kläder som de har om de går till skolan eller jobbet. Kom i de kläder du känner dig mest bekväm i!

Finns det aktiviteter för barn under gudstjänsten?

Ja! Under gudstjänsten har barnen sin egen gudstjänst en våning ner. Den samlingen är anpassad för barn i 3-12 års åldern.

Barnen deltar under gudstjänstens första del, därefter går barnen ner till en storsamling innan de möts i åldersindelade grupper. Det brukar var sång, enkel Bibelundervisning och någon aktivitet.

Vad är nattvard?

I regel första söndagen i månaden firar vi nattvard. Nattvarden var något Jesus sa att de troende skulle dela, en symbolisk handling där alla som vill tillhöra Jesus delar på samma bröd och vin (vi använder druvjuice och glutenfritt bröd). Brödet symboliserar att vi tar del av Jesu kropp, att alla troende är en del av ett större sammahang än sig själv. Vinet symboliserar Jesu blod genom hans offer på korset, och blir ett konkret tecken på att man tar del av hans förlåtelse.

Nattvarden är frivillig och riktar sig till de som har en längtan efter att tillhöra Jesus.

Kan man gå med i en hemgrupp?

Det finns möjlighet att gå med i en hemgrupp. Mer information om det hittar du under fliken "gemenskap". Det går också bra att kontakta någon av våra pastorer.

Hur hittar jag dit?

Församlingen ligger på Bergengatan 18. Det går att ta sig hit både kollektivt och med bil. Om du kommer med buss går du av vid Bergengatan. Kommer du med tunnelbana tar du uppgången mot Bergengatan, då kommer du upp snett emot kyrkan.

Måste man ge pengar?

Nej, alla våra gudstjänster och veckovisa verksamheter är gratis att delta i!

Däremot bygger församlingens verksamhet helt på frivilliga gåvor. Under varje söndagsgudstjänst finns det möjlighet att ge en gåva kontant eller via Swish om man vill stå med och bära församlingens arbete i Sverige och runt om i världen. Det finns även möjlighet att ge regelbundet via banköverföring.

Finns det parkering i närheten?

Det finns möjlighet att parkera gratis längs med gatan utanför kyrkan. Om det är fullt där finns finns även ett flertal betalparkeringar i närheten.

unsplash