Är du intresserad av att komma till Husbykyrkan för första gången så är vi väldigt glada för det! Här finns lite samlad information som kan vara bra. Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer!
Söndagsgudstjänsten är det viktigaste vi gör som församling. Då möts vi över alla gränser (etniska, sociala, ålder) för att tillsammans sjunga, be och lyssna till Guds ord.
Under gudstjänsterna:
- lovsjunger vi tillsammans. Det är ett sätt att tacka Gud och prisa honom för vad Han har gjort för oss.
- samlar vi in en frivillig gåva till församlingens arbete.
- lyssnar vi till predikan. Den brukar följa församlingens tema för terminen och blir en möjlighet att få lyssna till Guds ord i Bibeln.
- ber vi tillsammans. Det finns även möjlighet att tända ett ljus, skriva ett bön som ingen läser men vi lyfter upp till Gud.
Vi har även förbön, då någon ber för det du vill ha hjälp i bön för: tex sjukdom, psykisk ohälsa, längtar efter Gud. När du delat ditt böneämne kommer förebedjaren att fråga om den får lägga sin hand på din axel och därefter be för dig.
- vissa söndagar firar vi nattvard (se frågan "Vad är nattvard?")
Vi erbjuder simultantolkning till engelska. Tolkning till arabiska, tigrinja och spanska kan erbjudas vissa söndagar. Om du talar farsi eller annat språk så kan du få en översatt utskrift av predikan. Säg till kyrkvärden att du vill ha tolkning så hjälper vi dig.
Du behöver inte tro på Gud för att komma till kyrkan. Alla är välkomna! Så om du är nyfiken på hur en gudstjänst går till eller på att lära dig mer om den kristna tron är du varmt välkommen!
Husbykyrkan ligger på Bergengatan 18 i Husby (Kista). Det går att ta sig dit både kollektivt och med bil. Om du kommer med buss går du av vid Bergengatan. Kommer du med tunnelbana tar du uppgången mot Bergengatan.
Ja! Under gudstjänsten har barnen sin egen gudstjänst en våning ner. Det är för barn i 3-12 års åldern. För yngre barn finns en lekhörna i anslutning till kyrksalen.
Barnen deltar ca 15 minuter på de vuxnas gudstjänst, därefter går de ner på storsamling innan de delar upp sig utifrån ålder. Det blir sång, bibelundervisning och roliga aktiviteter.
Nej, alla våra gudstjänster och veckovisa verksamheter är gratis att delta i!
Församlingens verksamhet bygger dock på frivilliga gåvor. Under gudstjänsterna finns det möjlighet att ge en gåva om man vill stå med och bära församlingens arbete i Sverige och runt om i världen. Det finns även möjlighet att ge regelbundet via banköverföring.
Det finns möjlighet att gå med i en hemgrupp. Mer information om det hittar du under fliken "gemenskap". Det går också bra att kontakta någon av våra pastorer.
Du behöver inte vara finklädd för att komma till kyrkan. Varje söndag kommer människor med olika klädstil till kyrkan. Vissa klär upp sig, andra kommer i samma kläder som de har på skolan eller jobbet. Kom i det du känner dig bekväm i!
I regel firar vi nattvard första söndagen i månaden. Nattvarden var något Jesus instruerade de troende, en symbolisk handling där de som vill tillhöra Jesus delar på samma bröd och vin (vi använder druvjuice och glutenfritt bröd). Brödet symboliserar att vi tar del av Jesu kropp, att alla troende är en del av ett större sammahang än sig själv. Vinet symboliserar Jesu blod genom hans offer på korset, och blir ett konkret tecken på att man tar del av hans förlåtelse.
Nattvarden är frivillig och riktar sig till de som har en längtan efter att tillhöra Jesus.
Det finns möjlighet att parkera gratis längs med gatan utanför kyrkan. Om det är fullt där finns finns även ett flertal betalparkeringar i närheten.
Husbykyrkan är en gemenskap av Jesu lärjungar som vill göra Guds rike synligt i Husby.
Med en mångfald av kulturer, åldrar och bakgrund är vi en gemenskap där alla kan delta och ta emot och dela vidare Jesus kärlek och hopp till andra.
Vi är en frikyrka i Husby/Kista i Stockholm och är del av samfundet EFK.